Raport z wizyty na Uniwersytecie w Lund
Celem pobytu było zapoznanie się z systemem punktów kredytowych stosowanym na Wydziale Matematyki i Statystyki Matematycznej Uniwersytetu w Lund ze szczególnym uwzględnieniem programu studiów licencjackich.
Opis systemu studiów
Studia licencjackie na Uniwersytecie w Lund trwają trzy lata. Każdy rok podzielony jest na dwa semestry (cztery okresy). Łącznie rok akademicki trwa czterdzieści tygodni (4*10 tygodni). Przeciętnie studenci mają od 12 do 15 godzin tygodniowo. Wybierając matematykę lub statystykę jako główne przedmioty, student przygotowywany jest do pracy w takich dziedzinach jak prowadzenie i analiza badań statystycznych, przemysł farmaceutyczny, ubezpieczenia i bankowość, badania operacyjne. Program studiów może być także połączony z jednorocznym kursem dydaktycznym, który prowadzi do uzyskania magistra edukacji, uprawniającego do uczenia w szkole średniej lub gimnazjum.
Nowi studenci na kierunku matematyczno-przyrodniczym mają do wyboru dwa główne kierunki:
1) Kierunek 1 zawiera jako główne przedmioty matematykę i statystykę, informatykę, fizykę i chemię
2) Kierunek 2 zawiera jako główne przedmioty chemię, biologię i geologię.
Studenci wybierający Kierunek 1 rozpoczynają
od obowiązkowego kursu z matematyki, który trwa pół roku (cały semestr)
i uzyskują za zaliczenie kursu tego 30 punktów. W następnych semestrach
wybierają oni kursy (normalnie trwające 1 semestr, czasami jeden okres)
według zainteresowań oraz w zgodzie z wymaganiami do osiągnięcia licencjatu
w wybranej przez nich specjalności..
Opis systemu punktów kredytowych
Na Uniwersytecie w Lund stosowane są dwa systemy naliczania punktów za zaliczone zajęcia:
1 pkt (szwedzki syst.)=1.5 ECTS,
to w dalszej części skoncentrujemy się na opisie jedynie systemu drugiego.
Kurs licencjacki trwa w Lund trzy lata. W ciągu tego czasu należy zdobyć 180 ECTS, przy czym aby zaliczyć dany rok należy uzyskać 60 ECTS. Aby uzyskać tytuł bakałarza należy skompletować:
-) co najmniej 90 ECTS z przedmiotów wiodących
-) 15 ECTS za projekt licencjacki (to czasami jest włączone do przedmiotów wiodących)
-) co najmniej 30 ECTS z przedmiotów dodatkowych, które studenci wybierają według własnych zainteresowań.
Nie ma obowiązku zaliczenia kursu językowego – studenci mają całkowitą swobodę w wybraniu przedmiotu dodatkowego w obrębie Uniwersytetu i Politechniki w Lund.
Punkty za kursy przyznawane są jedynie wówczas, gdy zdany zostanie egzamin końcowy oraz zaliczone zostaną ćwiczenia oraz pracownie komputerowe związane z danym kursem. Nie przyznaje się żadnych punktów za zaliczenie np. jedynie ćwiczeń.
Ilość punktów przydzielonych danym kursom zależy przede wszystkim od ilości pracy, jaką student musi włożyć w zaliczenie. Standardowo przyjmuje się, że student powinien mieć od 12 do 15 godzin tygodniowo ( nie należy zapominać że rok akademicki trwa w Lund 40 tygodni, a nie 30 jak u nas). Za kurs, który trwa jeden okres (10 tygodni) i zajmuje w granicach 12-15 godz/tydzień, czyli za 120-150 godzin zajęć student zazwyczaj otrzymuje 15 ECTS. Dokładne ilości punktów, ilość zajęć oraz krótkie streszczenia kursów dołączone są na końcu raportu.
Dodatkowo za wykonanie projektu licencjackiego student otrzymuje 15 ECTS (standardowo ostatni okres na trzecim roku poświęcony jest pisaniu projektu).
Description of activity performed abroad
During my stay at Lund Uniwersity I:
a) Collected materials (booklets) about the educational system at Lund
University (especially at the Department of Mathematics and Mathematical
Statistics)
b) Talked with persons that are responsible for introducing European Credit Transfer Point System at Lund University
c) Collected inrernet addresses of Universities that cooperate under Erasmus project and introduce ECTS system.
d) Collected materials about educational system and credit point system in Kopenhagen
e) Talked with teachars about their opinions and suggestions of credit point system at Lund University
f) Looked for internet materials that deal with credit transfer point system
As the result of my activities abroad I:
a) Collected all needed materials that deal with the credit transfer
point system at Lund University.
b) I bacame acquainted with persons responsible for introducing credit
transfer point system at Lund University
c) Recognized the Sweedish credit point system and european credit
transfer point system
The stay abroad will help me to:
a) Propose credit point system at Wrocław
Uniwersity
b) Make the raport that comapres different
point systems