Ia 2010/11 - informatyka - zad. dom. od listopada

Na 15 VI obie grupy powinny (proszę potraktować to poważnie, bo do 15 VI właśnie mogę jeszcze zmienić przewidywane oceny końcowe!) zapoznać się z tym produktem GeoGebry. (Należy ruszać punktami a i b oraz "sliderem" (liczbą n) - jasne, co się dzieje? "Upper sum" to tzw. "suma górna", a "lower" - ...) Następnie proszę sobie poćwiczyć w GeoGebrze polecenia typu "Całka[x^2]", "Całka[x^2,1,3]", "UpperSum[x^2,1,3,7]". No i mam nadzieję, że przemyśleliście, co możemy jeszcze zrobić na tych ostatnich naszych zajęciach... ;(

W środę będzie można też (najlepiej jednakowoż przed lekcjami - będę o 8.15) jeszcze zawalczyć o podwyższenie stopni. Może np. komuś nie wpisałem jakiejś poprawionej oceny? - sprawdźcie w Librusie! Każdy ma szansę, tylko u niektórych może to np. oznaczać konieczność zaliczenia średnio o 0,5 oceny wyżej wszystkich sprawdzianów...

Kto do 8 VI włącznie nie rozliczy się ze wszystkiego, z czego ma zera (a był w szkole chociaż jeden dzień w czerwcu), dostaje w to miejsce ocenę 1! Poza tym wszyscy powinni skonstruować w GeoGebrze ośmiokąt foremny (bez żadnego mierzenia kątów i obliczania czegokolwiek! można za to spróbować pomóc sobie przez utworzenie jakiegoś makra - menu "Narzędzia" -> "nowe narzędzie") oraz zrobią nast. konstrukcję: dla danej prostej (k), punktu P poza nią oraz jakiegokolwiek odcinka a (należy dowolnie skonstruować je w GeoGebrze i nie zmieniać ich do końca konstrukcji!) wybieramy dowolny punkt Q należący do k i łączymy go prostą z P, a na niej odkładamy punkty Q1 i Q2 leżące w odległości a od Q. PONADTO oczekuję, że każdy:
- z gr. 1 - zrobi "tłok"/"lokomotywę",
- z gr. 2 - obejrzy sobie ze zrozumieniem to (oba arkusze) oraz zrobi konstrukcję do twierdzenia Napoleona - dla danych trzech niewspółliniowych punktów A, B, C na zewn. boków trójkąta ABC zbuduje tr. równoboczne i połączy ich środki ciężkości.

Na Dzień Dziecka proszę (nawet Tych, Którzy Zamierzają Coś Wówczas Zaliczać!) zrobić to, a następnie zrozumieć konstrukcje GeoGebry stąd. (Tam też może przekonacie się jednak do wykładu, o którym Wam kiedyś mówiłem).
No i chcę Wam jeszcze raz uświadomić, że 1 VI to ostatni sensowny termin zaliczania C++ i Excela, obowiązkowy dla tych, którym się dotychczas nie udało (nie wspominając o Wordzie!).

Na 25 V obie grupy powinny zrobić Z87 z listy oraz opanować filtrowanie danych na przykładzie zad. 7 stąd, ORAZ:
gr. 1 - Z98 z listy,
gr. 2 - Z83 i 89 z listy.

Na 11 V obie grupy powinny mieć zrobione zad. 3, 5 i 7.a-g stąd oraz Z79 i 81 z listy, a także:
gr. 1 - Z93 z listy,
gr. 2 powinna opanować rzucanie i różne tam wykresy (przede wszystkim tor lotu z oporem).

Na 27 IV należy być na bieżąco ze wszystkim, co było dotąd z Excela, tj. umieć zad. 73-77 z listy i mieć zrobione zad. 0 i 1 stąd i 0, 2, 4 i 6 stąd (ew. zgłosić ew. problemy). Warto może też poćwiczyć sobie zadania ze sprawdzianów (niektórym nie poszły za dobrze...), w szczególności może ktoś rozwiąże zad. z * z excelowej kartkówki grupy 2? (Podp.: stosując odpowiednią funkcję kwadratową, można je rozwiązać bez względu na jakiekolwiek zależności między danymi wartościami! :)) PONADTO gr. 1 powinna mieć zad. 3 stąd i kilka wykresów do Z84 (z uwzględnieniem oporu), a gr. 2 ładny trójkąt P. modulo 4.

Na 20 IV gr. 1 powinna poćwiczyć excelowe rzucanie (np. Z84 z listy), zrozumieć modelowanie go schematem Eulera (tu porównać jego wyniki z uzyskiwanymi za pomocą wzorów z kinematyki) oraz zrobić zadanka 0, 2, 3, 4 (i 6) stąd (podp.: funkcja JEŻELI).
Gr. 2 pisze kartkówkę! Obowiązuje wszystko z Excela, co dotąd robiliśmy, więc w szczególności można się spodziewać zadań podobnych do Z73-77 z listy (acz nie tylko!). Poza tym należy zrobić to, co zadałem na lekcji (czyli zad. 0, 2, 4 i 6 stąd - podp.: funkcja JEŻELI) oraz będę ponownie sprawdzał to, co było zadane poprzednio.

Na 13 IV proszę (obie grupy) o zrobienie zad. 0 i 1 stąd oraz
- gr. 1 - zad. 6 stąd i ustalenie brakujących formuł do rzutu ukośnego oraz spróbowanie, czy umie się wpisać je w Excelu;
- gr. 2 - zliczenie, ile szóstek, piątek itd. jest wśród "wyrzuconych" Excelem w minioną środę liczb. (Uwaga: należy to zrobić najlepiej tylko jedną formułą i kopiowaniem!)

Na 6 IV należy:
- gr. 1 - przygotować się do sprawdzianu oraz zrozumieć schemat (metodę) Eulera, NP. stąd (zad. T4, a właściwie przykład podany pod nim),
- gr. 2 - napisać programy na przekształcenia obrazów PGM - symetrię środkową i zmniejszanie (przy (naturalnych) skalach po obu osiach zadawanych przez użytkownika), zrozumieć format PPM i zastanowić się, jak można zwiększyć kontrast obrazu zapisanego jako PGM. (A sprawdzian przełożyliśmy na 13 IV).

Na 30.03 proszę dokończyć programy, o których mówiliśmy na lekcji, oraz:
- gr. 1 - zastanowić się, jak można zwiększyć kontrast obrazu zapisanego jako PGM,
- gr. 2 - ze zrozumieniem przyjrzeć się każdej linijce tego programu, uruchomić go dla tego pliku wejściowego i porównać go z plikiem wynikowym (Notatnikowi może chwilę zająć ich otwarcie, bo są dość spore) - czy widzisz, jak zadziałał program? Oglądnij jeszcze jeden i drugi plik w GIMP-ie (nie trzeba nawet zmieniać im rozszerzenia, choć teraz widzisz już chyba, jakie byłoby prawidłowsze?) - czy rozumiesz, dlaczego taki efekt?

Na 23 III należy:
  - gr. 1 - napisać (przynajmniej) trzy programy, o których mówiłem na lekcji,
  - gr. 2 - dokończyć program z lekcji oraz dowiedzieć się, na czym polegają formaty PGM i PPM (ściślej - ich warianty P2 i P3); oczekuję też, że będziecie już za pan brat z tablicami i plikami, ew. będziecie mieli jakieś (konkretne!) pytania (warto np. sprawdzić, czy wie się, jak powinien wyglądać plik z danymi do tego zadania i umie spowodować, by ten program zadziałał).
Proszę się też nie zdziwić, jeśli zapytam Niektórych o rozumienie zadań, które będą okazywać! Poza tym uprzedzam ponownie, że jeśli ktoś nie dopilnuje zaliczenia tego, za co ma dotychczas 0, 23 III podwyższam te zera o 1!
Ponieważ kończymy programowanie, warto poćwiczyć sobie przed sprawdzianem (gr. 1 pisze 6 IV, gr. 2 - do wyboru: 6 lub 13 IV) na jakichś zadankach z listy - gr. 1 powinna w zasadzie umieć wszystkie poza 64-69, a wszystkim zalecam mienie (i rozumienie!) wszystkiego, co mieliście pisać w domu lub na lekcjach!

Na 16 III obie grupy powinny mieć i umieć wszystko z lekcji, a ponadto:
- gr. 1 - dowiedzieć się, na czym polegają formaty PGM i PPM (ściślej - ich warianty P2 i P3), oraz napisać program, który z pliku A.mac wczyta kolejno dwie liczby całkowite dodatnie m i n, a następnie mn liczb stanowiących kolejne (wierszami) elementy macierzy A (zakładamy, że dane w pliku zapisane są poprawnie, a m i n nie przekraczają, powiedzmy, 100) i do pliku AT.mac zapisze jej transpozycję (należy się dowiedzieć, co to!) ,
- gr. 2 - mieć działający (z sali 28!) dostęp do swojego konta/kąta WWW oraz zrobić zadan[ecz]ko stąd.

Na 9 III nic nie było zadane! :)

Na 2 III:
- gr. 1 powinna sprawdzić, czy ogarnia (i potrafi opanować) ten program (co powinno być w pliku wejściowym, żeby wszystko zadziałało?), oraz napisać program wczytujący z pliku dane.txt liczbę naturalną n (zakładamy, że mniejszą niż 10001) oraz n liczb, który następnie zapisze te liczby do pliku posort.txt w kolejności rosnącej w kolejnych linijkach, numerując je, tzn. np. tak:
1. -3
2. -1
3. -1
4. 0
5. 6
6. 9
- gr. 2 - zorientować się w tym programie i zrobić zapisane w nim zadanie.

Na 9 II proszę przygotować się (na ocenę ≥ 5,0?) do sprawdzianu ORAZ:
- gr. 1 - zrobić Z47 i 48, a ambitni również 51 (można też poczytać o innych metodach sortowania),
- gr. 2 - mieć napisany (i zrozumiany) program, który pisaliśmy na lekcji (brakowało chyba jeszcze, żeby wypisywał pozycje wszystkich maksimów) oraz Z44.b i 45.b.

Do 1 II, godz. 22.00 każdy (obie grupy) powinien przesłać mi plik ze swoim CV, a na lekcji 2 II mieć dostęp do jakiegoś konta WWW. Ponadto:
- gr. 1 powinna (nadal) umieć zrobić zadanie z www.math.uni.wroc.pl/~msliw/planety.doc (poza makrem) i mieć przemyślane sortowanie przez wybieranie (żeby zgłosić ew. niejasności),
- gr. 2 niechaj dopieści zad. z lekcji i zrobi Z43 z listy.

Na 26 I:
- gr. 1 powinna umieć zrobić zadanie z www.math.uni.wroc.pl/~msliw/planety.doc (poza makrem) oraz dowiedzieć się (z wiarygodnych źródeł!), jak powinno wyglądać CV,
- gr. 2 nie ma nic zadane, ale... - patrz wyżej!

Na 19 I obie grupy proszę zrobić zadania stąd i stąd (w "Rzepce" wystarczy rysować tyle, żeby zrozumieć zasadę), jak najdokładniej narysować w Wordzie równoległobok, w który wpisano okrąg (uwaga: nie uwierzę, że dwie osoby z 30 mogą niezależnie wygenerować taki sam rysunek!), i zastanowić się, jak zliczyć, ile znaków 'A' występuje w danym dokumencie Worda. A wiecie, jak zliczyć np. znaki "Enter"? A tabulacje? :> Grupa 1 powinna ponadto zrobić Z45.a-b (b jest raczej łatwiejsze).

mój mejl do Was (z 12 I)

Zad. długoterminowe - prezentację - należy mi wysłać najpóźniej 11.1.11 o 22.22!! Tematy. Powinna zawierać: [kilkupoziomowy] niestandardowo sformatowany konspekt, diagramy (ramki / strzałki / ...), wstawiony plik graficzny (na odp. licencji!), formatowanie tekstu i tła, animację tekstu, niestandardowe przejście slajdu, BIBLIOGRAFIĘ!

Na 22 XII nic nie jest zadane, ale... na 5 I 2011 gr. 1 powinna zrobić programik o minimach tablicy i ich pozycjach, a wszyscy powinni być gotowi na zaliczenie tego (z Worda), z czego na razie mają zera czy tym bardziej jedynki (tj. spisu treści albo macierzy w edytorze równań).

15 XII omówimy, jak wygenerować w Wordzie 2003 trudniejsze elementy tego pliku i ew. powyższe pojęcia z PowerPointa (ale liczę, że każdy najpierw w jakimś stopniu rozezna się sam!).
PONADTO gr. 1 powinna po wczytaniu od użytkownika tablicy znaleźć sumę jej elementów oraz element najmniejszy i stwierdzić, ile razy występuje w tablicy wartość 1.

Na 31 XI (mod liczba dni listopada) - obie grupy: Z34, 35, 38 oraz 40 do końca, a gr. "1" ponadto Z36 (w razie czego jest tutaj) i dokończyć Z32.

Na 24 XI - obie grupy: Z33, 39 i 40.f0. Gr. "1" PONADTO Z35 i 40.f1-2.

Na 17 XI obie grupy mają pomyśleć, jaka jest rekurencyjna definicja silni, dokończyć nasz programik (tak żeby wyświetlał przy każdym Fn również liczbę wywołań funkcji, które wykonał, żeby tę wartość obliczyć) oraz zrobić Z31, 37 i 38.

Na 10 XI obie grupy proszę:
- napisać w C++ definicję funkcji "sdw" obliczającej sumę dzielników właściwych argumentu (czy wiesz, jak za pomocą tej funkcji sprawdzać, czy dana liczba jest pierwsza albo doskonała?), a w programie znajdź wszystkie pary 4-cyfrowych liczb zaprzyjaźnionych (Uwaga: funkcje (oczywiście ściślej - ich wartości) w C++ można puszczać na cout (np. "cout << sdw(n)"), a poza tym można ich używać jak w matematyce - w wyrażeniach arytmetycznych lub logicznych (np. "if (f(2010)>sdw(k)*2+k-1) ...").);
- jak najprościej (tzn. żeby definicje były możliwie najkrótsze) zdefiniować funkcję min o czterech argumentach (jakieś min już napisaliśmy!?), następnie (!) funkcję min o 3 argumentach, a następnie funkcję max o 4 argumentach (i tu Przyjazny Nauczyciel spieszy z cenną wskazówką: wystarczy sprytnie użyć funkcji min!);
- zapoznać się z ciągiem Fibonacciego.
PONADTO gr. 2 powinna dokończyć definicję NWD o 3 argumentach, a gr. 1 napisać funkcję "sc" zwracającą sumę cyfr argumentu.
UWAGA ogólna - celowo nie podaję tu, jakich typów powinny być argumenty funkcji, które macie definiować, bo chyba jasne, jakie mogą być (jakie są sensowne ich dziedziny), a argumentami bez sensu (jak np. 0 dla funkcji sdw) można się nie przejmować!

Na 3 XI należy rozwiązać Z6 ze sprawdzianu, a kto je już potrafi, niech napisze program, który "przewija" (w lewo) k razy zapis wczytanej liczby całkowitej dodatniej n (można założyć, że nie zawiera on zer), tj. np. dla n=12345 i k=2 (oraz 7, 12, ...) uzyska się 34512, a dla k=4 (oraz 9, 14, ...) - 51234.

web stats