Informatyka IIa 2015/16 - zad. dom. (MŚ)


Na 16 VI obowiązuje (poważnie!) to, co zadałem na lekcji i mówiłem, że nie będę tu już pisał!

Na 9 VI wszyscy powinni byli już wiedzieć, co to jest el. przeciwny, a co odwrotny w danym zbiorze Zn, a przede wszystkim, że jeśli się tego nie wie, można dostać ocenę będącą elementem odwrotnym do samego siebie w każdym Zn! Warto również zastanowić się nad jakimiś prawidłowościami (za dowody przewiduję bonusy!), np. jakie elementy są w danym Zn nieodwracalne, a jakich odwrotności z góry wiadomo jakie będą (dla każdego n), a poza tym szybko przebiegniemy algorytm Euklidesa, więc też można to zawczasu przećwiczyć (wersję rekurencyjną i nie).

2 VI była niezapowiedziana kartkówka (z szyfrów, kodowania i kompresji)! Należało mieć przeczytane i zrozumiane pkty 1-3 z https://pl.wikipedia.org/wiki/Kodowanie_Huffmana#Algorytm_statycznego_kodowania_Huffmana oraz umieć zad. 136 z listy, no i wszystko, cośmy robili po bazach, w tym zad. 133 i 137.

A czy kto spróbował się w teście z http://tik-tak.eecdl.pl? :>

12(!) V był sprawdzian z Accessa! (Należało mieć ze sobą zrobione zad. z mieszkaniami oraz 5 i 6 z zestawu A1 z www.cke.edu.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/materialy-dodatkowe/przykladowe-arkusze/informatyka-poziom-rozszerzony, a także przerobić zadanka accessowe z www.math.uni.wroc.pl/~msliw/3c/listyfakinf1315.pdf).
POZA TYM każdy powinien mieć napisane (przy sobie) te 4 funkcje, o których mówiliśmy ostatnio, i umieć wyjaśnić ich działanie. Chętni mogą ponadto:
- zrobić Vigenère'a w Excelu (wiadomość i klucz mogą być zapisywane po literze na komórkę, ale ambitniej będzie całymi słowami, oczywiście zakładamy jakieś maksymalne rozmiary - tzn. formuły wystarczy kopiować np. na 20 komórek),
- zastanowić się, jak można (z użyciem komputera, ale możliwie efektywnie) łamać szyfry, o których mówiliśmy,
- spróbować odczytać wiadomość "‘JNŁ AIKUIUSWAŻEGPDN DORZI" albo www.math.uni.wroc.pl/~msliw/szyfrogram.txt.

Na 28 nie ma w zasadzie nic nowego, ALE każdy ma już mieć (zrobione, przy sobie) zad. 6 z matury z www.cke.edu.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/arkusze/2015-2 i umieć je rozwiązać w QBE (mogę pytać!) oraz umieć zrobić zad. 5 (mogę pytać!). Polecam rozważenie użycia (wszędzie, gdzie się da) kwerend krzyżowych, bo to też będzie na sprawdzianie, a nie zamierzam już do nich wracać.

Na 21 IV należało mieć (przy sobie) zrobiony raport z www.math.uni.wroc.pl/~msliw/Bericht.pdf, formularz (z podf.), o którym mówiliśmy na lekcji, oraz przygotowaną (wczytane dane, dobrane typy pól, wybrane klucze, utworzone relacje) bazę do zad. 6 z www.cke.edu.pl/index.php/aktualnosci-left/96-matura-2015/275-informatyka-poziom-rozszerzony (a warto także pomyśleć, jak łatwo można w Accessie zrobić zad. 5). Uwaga: ponieważ już po ankiecie, postanowiłem znów być wredny (wszystko dla Waszego rozwoju) i sprawdzać odrobienie zad. dom.! (Czyli trzeba np. pamiętać, co było zadane, oraz mieć rozwiązania i być w stanie je objaśnić).

Na 14 IV mieliście poćwiczyć QBE (w tym sortowanie wielopoziomowe oraz tworzenie kwerend z koniunkcją i alternatywą warunków dotyczących jednego i więcej pól) i zrobić (w QBE) zad. o lekarzach (oraz sprawdzić wyniki!).

Na sprawdzian 31 III obowiązywało:
- wszystko z lekcji i zad. dom., w tym str. 1-36 z www.mechanikryki.pl/renata/pliki_pdf/SQL.pdf, wszystko z http://eduinf.waw.pl/inf/utils/010_2010/0311.php (ale z samego Accessa sprawdzian będzie kiedy indziej) oraz to do końca tematu "Zagnieżdżanie instrukcji" (a wszystko przed nim powinniście już chyba umieć);
- zad. z listy (Z24 i od Z117 do końca, przy czym oczekuję, że będziecie pamiętać układ danych w Z24 i 117!).

Poza tym powinniście (na nast. lekcje i nast. sprawdzian) mieć przećwiczone http://eduinf.waw.pl/inf/utils/010_2010/0311.php - przećwiczone, czyli stworzoną analogiczną bazę (danych może być mniej) w szkolnej wersji Accessa i wykonane w niej opisane operacje (co w różnych wersjach Accessa może przebiegać nieco lub zupełnie inaczej); powinniście też obejrzeć, jak Access zapisał sobie wywoływane kwerendy w języku SQL. (Wystarczy kliknąć (gdzie??) i wybrać... SQL!) Każdy (również niemający Accessa w domu!) powinien mieć taką bazę i wiedzieć, co i jak w niej robił, oraz bazy z rozwiązaniami Z24 i 117 z listy!

Na kartkówkę 25 II obowiązywało:
- to, co było dotychczas z baz danych (należy znać wszystkie pojęcia oraz zastosować tę teorię, więc jak już zapowiadałem, powinniście umieć już wszystkie zad. od 89 do 118, przy czym sprawdzać mogę umiejętność rozwiązania Z89-95, 99-105, 112-116, bo te są najbardziej podstawowe i nie wymagają specjalnych rachunków, tylko niewiele więcej niż rozumienie pojęć, których znajomość chcę właśnie sprawdzić),
- to, co już zadawałem (czyli czy zorientowaliście się przez zabawę z Accessem, że wyrażenia 3=NULL, 3<NULL, a nawet NULL=NULL nie mają ani wartości prawda, ani fałsz (NULL oznacza komórkę pustą), oraz nowe zad. dom., czyli Z118 i 118' (na bazie danych z Z117, ściślej tej jednej tabeli, którą powinniście mieć (poprawnie wczytaną do Accessa!) z lekcji); oczywiście jak zwykle przez pierwszą część zajęć będzie można mnie jeszcze o coś dopytać (ale na pytania kompromitujące może nie wystarczyć czasu);


Na sprawdzianik w Dzień Babci polecałem wszelkie zadanka z listy (oraz rzucanie i rozw. równ. różn. w Exc.), chociaż na ocenę bdb nie obowiązywała umiejętność zrobienia Z38-40, 63-64, 67-70 ani zadań z *. Tutaj coś, co może pomóc i rozjaśnić pewne sprawy. (Będę wdzięczny za krytyczne (ale konkretne) uwagi!)

Na 17 XII należało zrozumieć to, co tutaj, poza rozdziałem "Arytmetyka..." (za to cofając się w razie potrzeby do tematu "Zapis zmiennoprzecinkowy"), to (i znać uogólnienia i uzasadnienia) oraz wiedzieć, co to są bity i bajty, umieć wyliczyć, ile wartości można zapisać na bajcie / 4 B, i rozumieć zapisy ZM, U1 i U2 oraz to, co poniżej.
Zachęcam też nadal do napisania funkcji/procedur konwersji, o których mówiliśmy (i które - przypominam - zakładam, że każdy zapisze, gdy ją/go o to zapytam!), a dla kogo to za mało ambitne, niech pomyśli również o ułamkach, w tym także okresowych - tzn. 1) komputer znajduje okres podanego mu (w jakikolwiek sposób) ułamka i zapisuje go jak matematycy, 2) komputer zrozumie (i zapisze np. dziesiętnie lub w postaci ułamka zwykłego) ułamek o zapisie typu np. 0,20(12A1) przy podanej podstawie. Oferuję nawet szóstki!

Na ostatnią kartkówko-ekranówkę obowiązywało z Excela wszystko od tabel przestawnych (tylko rzut i równ. różn. przerzuciliśmy na nast. raz), oraz to, co mieliście zrobić w domu, czyli:
- zapoznać się z przedrostkami binarnymi (do dyspozycji jest cały Internet, w wielu miejscach są również książki...),
- zrozumieć, na czym polega zapis pozycyjny, i zrobić Z29-31 oraz to,
natomiast z ost. lekcji zadaję dodatkowo:
- wycyzelować tr. P. i zrobić go mod 4 lub większe liczby, przy czym proszę opanować formatowanie war., w szczególności umieć zastosować skalę kolorów i ustalać samemu konkretne kolory,
- [ze zrozumieniem!] przeczytać to (oraz spróbować znaleźć uogólnienia i uzasadnienia),
- obejrzeć (dokładnie, ze zrozumieniem!) arkusz "skocznie" stąd; trochę stary, ale czyż możliwości Excela nie robią czasem wrażenia?!

Pierwszy sprawdzian sięgał do Z12 i obejmował wszystkie zadania wstępne oraz zad. 0 i 1 z dalszych.



High School Programming League     Olimpiada Informatyczna     www.WolframAlpha.com     Inne (ciekawe!) linki

website stats