IIIa 2015/16 - informatyka M.Ś.

nasza strona z I kl. (Jak mało WTEDY umieliście...)  


Materiały z fakultetu:   lista zadań   zad. ze sprawdzianów   programik na przekazywanie argumentów   materiały od p. Drapały z PWr (Matlab/Octave)

Poniedziałek 16 maja - sprawdzenie stanowisk na maturę z inf. (Kliknij!)

    A 24 V - przypominam - idziemy oddać krew - również zapraszam! (Szczegóły u mnie i w ogłoszeniach librusowych).


Nasze niektóre programiki:  proby1.cpp   proby2.cpp   Z2,5.e   liczby dosk.   k-ta liczba pierwsza   pierwsze funkcje   NWD itp.   rekurencje   konwersja   tabliczka   Z45 i 51   do sortowań   sortowania   wydawanie (już bez błędu? :>)   anagramy   LCS


Na 20 IV:
- kto chce poprawić ocenę (np. 0) z części papierowej, powinien zapoznać się z zad. 7, 24 i 56 ze zbioru (ich omówieniami i rozwiązaniami);
- kto chce poprawić ocenę (np. 0) z części komputerowej, powinien zapoznać się z zad. 70 ze zbioru (jego omówieniem i rozwiązaniem) oraz mieć zrobione zad. "Bruker" z informatora CKE (w C++), a gr. 2 - również zad. programistyczne z "nowej" matury 2015, a gr. 1 - również (w C++) zad. 103 ze zbioru;
- gr. 1 może przemyśleć algorytm stwierdzający, czy punkt (x, y) należy do odcinka o końcach (xP, yP) i (xQ, yQ) (wszystkie współrzędne są jak zwykle całkowite!);
- gr. 2 może przemyśleć algorytmy konwersji między zapisami pre-, in- i postfiksowym oraz usuwania elementu z drzewa BST/


Na 13 IV Zainteresowani powinni byli być przygotowani na II termin sprawdzianu z 30.03 (patrz niżej), a poza tym:
- Gr. 1 niechaj pomyśli, jakie drzewo powstanie, jeśli startujemy z pustego zbioru wierzchołków i dołączamy do niego kolejno wierzchołki o etykietach 20, 10, 30, 35, 25, 12, 15, 18, 13, 14, 16 wg procedury:
dołącz(drzewo T, wartość w): jeśli T nie ma korzenia, to go stwórz i oznacz w, w przeciwnym wypadku, jeśli w jest mniejsze od korzenia T, to dołącz(lewepoddrzewo korzenia T, w), w przeciwnym wypadku dołącz(prawe poddrzewo korzenia T, w);
- Gr. 2 powinna przynajmniej przemyśleć (jeśli nie napisać!) programik, który dla zadanego naturalnego n oraz całkowitych A, B, C, x1, x2, ..., xn i y1, y2, ..., yn ustali, ile razy łamana (x1, y1), (x2, y2), ..., (xn, yn) przechodzi na drugą stronę prostej Ax+By+C=0 (zakładamy, że równanie to przedstawia prostą). Uwaga na punkty na prostej! :)


Na 6 IV należało:
- gr. 1 nauczyć się odwrotnej notacji polskiej i dowiedzieć się, co to jest stos, a co kolejka, i może również, jaki związek ma jedno lub drugie z notacjami, o których się właśnie uczymy,
- gr. 2 sprawdzić, czy potraficie napisać program: a) znajdujący miejsce zerowe funkcji x-cosx, b) stwierdzający dla ciągów liczb całk. x0, x1, ..., xn; y0, y1, ..., yn, który z punktów (x1, y1), (x2, y2), ..., (xn, yn) leży najdalej (x0, y0).

Oświadczam poza tym, że:
- wszystkim dojdą jeszcze co najmniej dwie oceny - z ostatniego sprawdzianiku (patrz niżej) - drugie podejście najpóźniej 13/14 IV i jeśli kogoś wtedy nie będzie, a nie zaliczy tego do tej pory, dostaje dwie pały,
- ocenę końcową wystawiam tak, że wszystkie zera zamieniam na jedynki, przy czym ignoruję najsłabsze dwie oceny z zadań maturalnych (czyli nie z kartkówek z materiału z lekcji!) oraz tę ocenę z próbnej matury na Uniwerku, która obniżałaby Wam średnią,
- jeśli ktoś chce dorobić sobie oceny z zadań maturalnych, to bieżącymi zadaniami niechaj będą: na część papierową - 3, 4 i 52, a na część programistyczną - 69 ze zbioru (termin do ustalenia przez Jadwigę M.).


Na 30.03 powinniście byli:

1. mieć przerobione (i jak zwykle wszystko pamiętać!) zad. 66 i 67 ze zbioru, zad. "Bruker" z informatora CKE (w C++) oraz zad. programistyczne z matury 2013 (poz. rozsz.), gr. 2 - również 2015, a gr. 1 - również (w C++) zad. 103 ze zbioru. Uwaga: oczekuję, że każdy będzie w stanie pokazać mi te programy na komputerze i wyjaśnić, co się w nich dzieje!

2. (na drugą ocenę): rozumieć izomorfizm grafów, pojęcia graf spójny, las, drzewo, drzewo ukorzenione, (ukorzenione) drzewo binarne, drzewo wyrażenia, notacja Łukasiewicza i umieć stosować dwa ostatnie (tutaj przykładowe zadanka i więcej szczegółów - polecam, nie tylko Antoniemu!) oraz:
- gr. 1 - rozumieć sortowanie kubełkowe ze strony I LO w Tarnowie i mieć napisany program (w dowolnym wariancie),
- gr. 2 - mieć napisane funkcje i procedury z lekcji (doskonała, pierwsza, palindrom, czynpier) i dodatkowo jeszcze kolpier(n, k), która wypisuje kolejnych k liczb pierwszych większych od n (czyli f(11, 2) powinna wypisać 13 i 17).


16 III obowiązywały zadanka 5, 20, 44, 74 i (w C++!) 91 ze zbioru stąd (91 bez wykresu - chyba że ktoś umie?) oraz zad. programistyczne z matury 2014 (poz. rozsz.!). UWAGA: programy powinniście mieć na komputerze!

dotychczasowe zad. dom.   A tutaj można zobaczyć, jak słabe były trójkowe wyniki grudniowej matury próbnej... :|
Gdyby ktoś chciał, żebym ocenił mu (jej?) jakiekolwiek zadania, które mi dał[a] lub przesłał[a], proszę o wiadomość!

moje uwagi do niektórych Waszych rozwiązań naszych zadanek maturalnych

A tym osobnikom z gr. 2, którzy mówili, że nie było w II kl. czytania z pliku, polecam powyższy programik "sortowania", który jest tu od kwietnia 2015... :|

Nadal zachęcam za to do powalczenia o dodatkowe piątki lub szóstki (dla podwyższenia oceny na koniec nauki w LO)! Przykładowe zadanka: udowodnić poprawność algorytmów opisanych w zad. 2 ze zbioru, podać (i udowodnić?) ich uogólnienia i może nieco zgrabniejsze sformułowania; napisać programik, który podaje całe rozwinięcie pozycyjne liczby przy danej podstawie systemu, tzn. wypisuje cyfry, aż się skończą lub wystąpi okres, i ładnie ten okres zapisuje.
A kto chce po prostu poprawić jakieś zera, banie, dwóje, ..., powinien zgłosić się na lekcji, to podam warunki i ustalimy termin.

24 II były 4 lekcje ze mną (Ha!), w tym sprawdzian, na który obowiązywały:
- te rzeczy z zestawu {bit, bajt, tetrada, przedrostki, zapis pozycyjny, konwersje, zamiana zapisów przy podstawach 2n, system dwójkowy, ZM, U1, U2 - zapis, zakres w zal. od rozmiaru}, z których dana grupa nie miała jeszcze sprawdzianu (do naszej listy zadań dopisałem wreszcie nieco zadanek, które na pewno warto przećwiczyć),
- maturalne zadania programistyczne, które dawał Wam prof. Maleszka (są to zad. 64 i 65 ze zbioru stąd - proszę przeczytać tam również o ich rozwiązaniach, nawet jeśli wszystko komuś wyszło!),
- zad. 1 i 2 z tegoż zbioru - zachęcam, żeby oczywiście powalczyć najpierw samemu, potem przeczytać komentarz do zadania (i ew. jeszcze raz spróbować), a dopiero na koniec sprawdzić odpowiedzi! Można też pobawić się z komputerem, ale mając świadomość, że są to zadania, jakie na maturze musielibyście zrobić na kartce.
Uwaga: powinniście znać treści tych czterech zadań (oczywiście nie trzeba pamiętać np. wszystkich oznaczeń) oraz ich rozwiązania podane w zbiorze!


Przypominam, że najpóźniej 4 I 2016 o 9.09 (w e-poczcie lub dostarczone do ręki) Każdy miał dostarczyć zadania 1-3 oraz 5 z matury próbnej. Ci, którzy wysłali mi podczas matury jakieś rozwiązania błędne, byli zobowiązani oddać mi (do godz. 8.15 w czw. 7 I) rozwiązania popraw[io]ne. (Szczegóły przesłałem w mejlu z wynikiem Waszej próby w grudniu).
Tutaj wszystkie potrzebne pliki wraz z instrukcją postępowania. Powodzenia!
A członkowie gr. 1 powinni byli do północy 12/13 I przesłać mi (!) działający programik rozwiązujący zad. z matury, którym zajęliśmy się na ostatniej lekcji przed Świętami, czyli zad. 4 z ubiegłorocznego egzaminu wg nowej formuły!


High School Programming League     Olimpiada Informatyczna     www.WolframAlpha.com     Inne (ciekawe!) linki

web stats