Blok olimpijski z inf.

Computer Science Unplugged (Większość 'Activities' na tej stronie jest również po polsku!) - która zmieniła m.in. Australijską Olimpiadę Informatyczną i zainspirowała Polaków do stworzenia podobnego do niej Konkursu KOmbinatoryczno-Algorytmiczno-Logicznego "Koala" (w którym czołowe miejsca zajmowali w naszym regionie uczniowie III LO!)...

inne (ciekawe!) linki


maszyna RAM - opis   program do rozpakowania i zainstalacji (legalnie, za darmo...)


O liście 5:

  • "Szybkie pierwiastkowanie" ma treść taką, jak to, co już kiedyś [na]pisaliśmy - chodzi o znalezienie podłogi pierwiastka z danej liczby; problem polega na tym, że dana (pierwiastkowana) liczba może tu być ogromna, nie uda się więc bez nowego pomysłu - wyszukiwania binarnego (na początku wiemy, że wynik jest liczbą od 0 do danej, więc możemy sprawdzić, czy środek tego przedziału to za dużo, czy może za mało; gdy będziemy już to wiedzieć, to przedział poszukiwań odpowiednio się zmienia i zabawę (strzał w środek, zmianę przedziału itd.) można kontynuować, aż...)

  • "Cyfrę setek" zrobiliśmy na zajęciach, ale warto zastanowić się, czy na pewno wszystko się rozumie (i umie napisać to całkiem samemu!)

  • "Liczba cyfr" to ćwiczenie na operację dzielenia maszyny RAM (czyli dzielenia całkowitego) i rozumienie zapisu pozycyjnego (co dzieje się z zapisem binarnym liczby po wykonaniu na niej operacji "div 2", już mówiliśmy; tu warto robić analogicznie, czyli jak w zad. "Cyfra setek")

  • "Suma dzielników" to zupełna nowość, ale chyba w sam raz dla ćwiczących na bieżąco - trzeba tylko pomyśleć, jak sprawdzić, czy jedna liczba dzieli się przez drugą (a jest to prostsze niż obliczenie reszty, bo przecież tutaj reszty ma nie być), później już znane operacje - skakanie, sumowanie, ...

  • "System binarny" wymaga algorytmu, który omówiliśmy 9 i powtórzyliśmy 16 X, oraz umiejętności zapisania otrzymywanych wyników i odczytania ich w odwr. kolejności (co było w zad...)

  • "Najczęściej występująca..." - omawialiśmy (zadanie na adresowanie, poza tym (nietrudna już chyba dla nas?) obsługa ciągów i pamięci :)).