(We wszystkich punktach będzie obowiązywać również znajomość
podstawowego słownictwa angielskiego).
1. Podstawowe wiadomości na tematy: komputer, programy, system operacyjny,
sieć, Internet (pojęcia WWW, HTTP[S], HTML, FTP, domena, strona, witryna,
portal, cookie, down- i uploading, przeglądarki (Firefox, IE, ustawienia, menu,
obsługa), wyszukiwanie informacji, zagrożenia i zabezpieczenia, e-mail).
2. Windows i programy windowsowe, w tym: system plików, rodzaje (txt, doc, rtf, pdf, ps,
xls, bmp, jp[e]g, gif, htm[l], mp[e]g, avi, mp3, wav, [g]zip, rar, exe,
com, bak, wbk, ppt, pps),
operacje na plikach i katalogach (kopiowanie, przenoszenie, wyszukiwanie (z maskami!)),
menu Start, ustawienia, "właściwości", działanie myszy, skróty
klawiszowe, obsługa okienek i typowych menu (plik, edycja, format,
narzędzia, widok, wstaw, format, pomoc, opcje), paski narzędzi, formatu,
stanu, korzystanie z pomocy, kosz, wyszukiwanie (zaawansowane), skróty
(do plików itp.), pasek zadań, wiersz poleceń (podstawy obsługi Windows
można znalezć w Pomocy), notatnik, WordPad, WinRar / WinZip, znajomość
podstawowych aplikacji, Internet Explorer.
3. Linux, programy linuksowe, sieć lokalna (logowanie, blokowanie i
wyłączanie komputera, restartowanie, hasła, prawa dostępu), linia
poleceń, ssh (telnet), ftp, środowisko KDE/GNOME.
4. Publikacje w Internecie: tworzenie dokumentów HTML, PDF i PS w
Windows i Linuksie (konwersje przy użyciu Worda i Open Office + elementy HTML + (mile widziana umiejętność obsługi
jakiegoś edytora stron WWW).
5. Pakiety Office (MS i Open)
A. edytor tekstu
1. Podstawowe operacje: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie bloków tekstu, polecenia
Znajdź, Zamień, formatowanie znaków, formatowanie akapitów, linijka, klawisze skrótów,
system pomocy w programie.
2. Dalsze tematy: modyfikowanie parametrów strony, modyfikowanie pasków
narzędzi, sposoby prezentacji dokumentu na ekranie, statystyki wyrazów,
nagłówek i stopka, wypunktowanie i numerowanie, przypisy, tabele, spis treści,
korespondencja seryjna, style znaków i akapitów, szablony, ukryte informacje, wstawianie
obiektów, WordArt, DTP.
B. kreator prezentacji
Podstawy tworzenia prezentacji (kreator, szablony prezentacji, nowa prezentacja, import
konspektu), prezentacja reklamowa - wzorzec slajdów, praca z tekstem, symbole zastępcze,
pola tekstowe, formatowanie tekstu), praca z grafiką (nakładanie obiektów, przycinanie
obiektów, komponowanie z tekstem, animacje).
C. arkusz kalkulacyjny
1. Podstawy pracy z Excelem (tworzenie tabeli (również z plików nieexcelowych!), nadawanie
nazw, zaznaczanie komórek, kopiowanie, atrybuty tekstu, formaty liczb, formatowanie tekstu
i komórek, automatyczne formatowanie, style).
2. Podstawowe funkcje, odwołania względne i bezwzględne, wypełnianie serii, odwołania
między arkuszami, funkcja logiczna Jeżeli, formatowanie warunkowe, suma i inne statystki,
wykresy i mapy (kreator wykresów, wybór typu i podtypu, określanie zakresu danych, wybór
opcji, formatowanie i modyfikacja wykresu), analiza danych - histogram, generowanie liczb
pseudolosowych.
6. Edytor grafiki GIMP - podstawowe operacje.
Warto zobaczyć również właściwą uchwałę Rady Wyższej Szkolnictwa Wyższego i opis
Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (European Computer Driving
Licence).