Zestawienie ocen.
a) W starym pliku dziennik (1)
zrób zestawienia liczb uzyskanych poszczególnych ocen (1,2,3,4,5,6).
- W których komórkach jest to najlepiej zrobić?
- Poradź sobie JAKOŚ z ocenami połówkowymi. JAK to zrobiłeś?
Podpowiedzi. Gdy w polu A17 wpiszesz
= LICZ.JEŻELI( C7:E21 ; ">=" & A11) , to pojawi się w nim liczba liczb z obszaru C7:E21,
których wartości są większe lub równe liczbie zapisanej w A11 (znak & łączy łańcuchy tekstowe lub łańcuch z liczbą).
Podobnie zadziała (tu nieprzydatna) funkcja
SUMA.JEŻELI( C7:E21 ; "<4") , która z obszaru C7:E21 zsumuje te liczby, które są mniejsze od 4.
Ankieta 'me zwierzaki' W SWOIM 'domku', w katalogu public_html (jeśli nie masz, to załóż),
utwórz katalog o nazwie: excel i umieść w nim kopię pliku moje_zwierzaki.xls .
Zmień jego zawartość (można zmyślać). Sprawdź, że jest dostępny z sieci.
Zadanie. Zrób zestawienie (dla osób z grupy), z którego dowiesz się:
a) Kto ma najwięcej zwierzaków?
b) Ile nóg mają średnio zwierzaki w tej grupie?
c) Ile osób ma co najmnie n zwierzaków?
d) Ile ...
Podpowiedzi. w Excelu: = 'http://www.math.uni.wroc.pl/~komil/excel/[moje_zwierzaki.xls]Arkusz1'!A3 -
jest przykładem połączenia z polem A3 w pliku moje_zwierzaki.xls = ADR.POŚR("'http://www.math.uni.wroc.pl/~komil/excel/[moje_zwierzaki.xls]Arkusz1'!A" & B3) - jest przykładem połączenia z polem A? (w pliku...), gdzie ? jest liczbą z pola B3 (uwaga na pojedyńcze i podwójne cudzysłowy)
TO SAMO w LibreOffice: = 'http://www.math.uni.wroc.pl/~komil/excel/moje_zwierzaki.xls'#$Arkusz1.A3 = ADR.POŚR("'http://www.math.uni.wroc.pl/~komil/excel/moje_zwierzaki.xls'#$Arkusz1.A" & B3)
& łączy teksty (stringi)
Lista WSZYSTKICH studentów tej grupy jest w pliku
my.xls lub u wujka Usosa.
Nie oszczędzaj miejsca w arkuszu, nie składaj (raczej) funkcji w pojedynczym polu.
Tablica wyników w skokach narciarskich 18_skoki0.xls Wsk. Gdy w polach Q7:Q10 będą aktualne wyniki, to w polu R8 umieść:
LICZ.JEŻELI( Q7:Q10 ; "<=" & Q8) -- co widać?
zmień odpowiednio i opatrz dolarami tak, by uzyskać AKTUALNĄ pozycję zawodnika.
Co się ukaże w przypadku takich samych wyników?
Trzy tabele w jednej: 18_dz_zest.xls Złącz najpierw frekwencję z zestawieniem zwierzaków. Później powalcz z dołączeniem ocen.
Wsk. Może się przydać: Gdy w polu M13 umieścisz "Ola", a w N13:
WYSZUKAJ.PIONOWO( M13 ; B25:F88 ; 3 ; FAŁSZ ) , to w N13 pojawi się wartość
z trzeciej kolumny obszaru B25:F88, z wiersza, w którym w pierwszej kolumnie jest "Ola".
Wyniki 1/2 prawdziwej ankiety: 18_ankieta0.xls
UWAGA. DUŻY plik!!! Trzeba być może poczekać!
Złącz dwie tabele w jedną. Postaw kilka sensownych pytań i udziel na nie odpowiedzi.
Dzieciaki i... zwierzaki
(pracujemy tak, jakby dane dotyczyły około 500 uczniów)
Utwórz z trzech poniższych plików tekstowych trzy pliki Excelowe
dz_ocen.txt (oceny w dziwnej kolejności
- zbierane przez automat?)
dz_frek.txt (frekwencja)
dz_zwie.txt (zwierzaki)
Uwaga: wybierz odpowiedni sposób kodowania polskich znaków (doświadczalnie?)
i odpowiedni separator (tak, by dane znalazły się w odrębnych polach).
Utwórz czwarty plik dz_zest.xls i zrób w nim
JEDNĄ tabelę
z wszystkimi informacjami z poprzednich tabel.
Może się przydać: [Dane][Sortuj], funkcje: PODAJ.POZYCJĘ(), ADR.POŚR(), INDEKS()... .
Oblicz frekwencję, liczbę zwierzaków i średnią ocen dla
poszczególnych uczniów i dla całej klasy.
Ponadto oblicz:
średnią ocen uczniów z co najmniej dwoma zwierzakami,
średnią frekwencję uczniów z co najwyżej jednym zwierzakiem,
średnią frekwencję uczniów z ponad przeciętną średnią ocen.
(Zmieniaj dane tak, by ŁATWO sprawdzać odpowiedzi.)
Używając [Dane][Filtr]+([Autofiltr] lub [Filtr zaawansowany]) zrób listy uczniów z:
ponad przeciętną średnią ocen i z co najmniej jednym zwierzakiem,
ponad przeciętną średnią ocen i ponad przeciętną frekwencją,
ponad przeciętną średnią ocen lub z co najmniej jednym zwierzakiem,
ponad przeciętną średnią ocen lub ponad przeciętną frekwencją.
(Zmieniaj dane tak, by ŁATWO sprawdzać odpowiedzi.)
Zaproponuj (dla Kuratorium lub Ministerstwa?) co najmniej dwa RÓŻNE sposoby zbadania:
Czy frekwencja ma wpływ na osiągnięcia uczniów?
PLAN
(poniższe dane są nie całkiem prawdziwe)
Utwórz plik Exelowy z pliku tekstowego
plan14L.txt Uwaga: wybierz odpowiedni separator i sposób kodowania polskich znaków.
Uwaga: ten plik jest (niemal) kopią prawdziwych danych, które dostaje Instytut,
i które są potem 'obrabiane'
i wyświetlane na stronie Instytutu.
Zrób zestawienia (kilka), które pokażą:
liczbę godzin dydaktycznych poszczególnych pracowników,
plany zajęć poszczególnych pracowników,
plany zajęć poszczególnych przedmiotów (podobnie jak tu),
plany zajęć w poszczególnych salach.
Przygotuj dla każdego pracownika kartkę z pełną informacją o jego zajęciach
(np. przy pomocy korespondencji seryjnej - listy).
Zdefiniuj, co to znaczy kolizja w planie.
Zbadaj, czy nie ma kolizji w tym planie.
Faktury
(poniższe dane są nie całkiem prawdziwe)
W pliku 18_faktury1.xls
sformatowano tak arkusz: wydruk, że można prosto z EXCELA zrobić wydruk pojedynczej faktury.
Jak zorganizować 'przepisywanie' wskazanej przez laika faktury (z zestwienia w arkuszu faktury) do arusza wydruk?
To znaczy jak automatycznie zmieniać zaznaczone na żółto pola, w zależności od wyboru laika?
Uwaga: w zestawieniu będzie nie pięć, a 555 faktur.
Problemik: Jak zapisać kwoty słownie?